Ahli matematik Adalah Seorang Yang Buta

Betapa hebat seorang buta. Walaupun buta mereka mampu menandingi orang di dunia. Contoh yang terbaik adalah kumpulan Caliph Buskers yang telah memenangi anugerah persembahan terbaik menerusi lagu Romancinta ciptaan Edry Abdul Halim melalui persembahan yang bertenaga pada Anugerah Juara Lagu (AJL29). Lagu ini dipersembahkan bersama Mojo telah membawa fenomena baru di dalam muzik tanahair, Malaysia. Siapa sangka golongan istimewa seperti mereka mampu mempersembahkan yang terbaik kepada kita menerusi lagu. Hebat bukan?

Ahli matematik Adalah Seorang Yang Buta

Rezeki manusia memang tidak dapat diketahui. Apa tidak hanya kerana satu persembahan di pentas AJL29 mereka seolah menjadi artis yang menjadi bualan hangat pada hari ini.Menurut Azmi Saad (penyanyi kumpulan tersebut) berkata mereka akan terus kekal sebagai pemuzik jalanan.

Facebook - https://www.facebook.com/caliphbuskers


Ahli matematik Adalah Seorang Yang Buta
Satu pernyataan yang agak luarbiasa bukan untuk kita yang baru hendak belajar matematik. Menurut peribahasa Inggeris, "Apabila kita belajar matematik kita ibarat seorang yang buta yang berada di sebuah bilik yang mencari seekor kucing hitam yang sebenarnya tiada di dalam bilik itu?"
"A mathematician is a blind man in a dark room looking for a black cat that isn't there"?
Mungkin itu sekadar bahasa kiasan sahaja kerana mungkin bagi pencipta peribahasa ini beliau agak sukar untuk memahami matematik dengan mudah.

Ahli matematik yang buta
Salah seorang ahli matematik yang istimewa adalah Leonhard Euler. Beliau dilahirkan di Basel pada 1707 dan meninggal dunia di St Petersburg pada tahun 1783. Gurunya adalah Johann Bernoulli. Walaupun beliau menjadi buta pada sebelah mata dalam 1730-an lewat dan sama sekali buta pada tahun 1766, beliau adalah jelas ahli matematik yang paling besar di abad ke-18.

Euler membangunkan banyak ilmu berkaitan pembezaan (differentiation)  dan kamiran (integration), membangunkan teori nombor, simbol diperkenalkan seperti f (x), e, Ï€, dan i. Dia mengembangkan teori untuk menyelesaikan persamaan pembezaan dan dengan itu menyumbang kepada penyelesaian pelbagai masalah dalam fizik digunakan.
Powered by Blogger.