Jacky Chan Adventures dengan nisbah matematik

Siapa yang tidak kenal Jackie Chan? Beliau adalah antara pelakon seni mempertahankan diri yang hebat dari Hong Kong.Selain itu koreografer tindakan, pelawak, pengarah, penerbit, artis mempertahankan diri, penulis skrip, usahawan, penyanyi, dan pelaku aksi. Banyak filem yang kita pernah saksikan hasil lakonan beliau antaranya yang terbaru adalah CZ12. Anaknya, Jaycee Chan juga seorang pelakon dan penyanyi seperti ayahnya telah mengakui kesalahan mendadah pada hari Jumaat ini dan dijatuhi hukuman enam bulan di penjara, kata mahkamah Beijing. Anak Jackie Chan itu telah ditahan pada bulan Ogos selepas polis berjaya menemui 100 gram ganja di rumahnya di ibu negara China. Namun bukan mengenai cerita anak Jackie Chan yang ingin dibongkar di sini tapi mengenai kaitan nisbah matematik dengan...Siri kartun Jacky Chan Adventures.

Siri kartun Jacky Chan Adventures
Seni mempertahankan diri bintang Jackie Chan melakukan semua aksi sendiri, bukan? Mustahil bukan! Sekumpulan pengarah, artis, dan animator bekerja untuk mencipta dan merekagerakan Jackie bagi siri kartun Jackie Chan Adventures. Ia menggunakan banyak tenaga dan masa dan semestinya banyak nisbah matematik.

Mungkin kita tidak tahu kebanyakkan program televisyen animasi yang berdurasi 30 minit memakan masa lebih enam bulan untuk direka. Setiap persembahan terdiri daripada beribu-ribu lukisan individu, atau "frame". Dalam setiap "frame", watak-watak berada dalam kedudukan yang sedikit berbeza daripada dalam rangka sebelumnya. Apabila semua "frame" ditunjukkan dengan cepat, satu demi satu, watak-watak yang kelihatan seperti mereka bergerak - atau menumbuk dan menendang, Begitulah dalam kes siri karton dalam Siri kartun Jacky Chan Adventures.

Setiap saat dalam satu animasi mengandungi sekurang-kurangnya 24 "frame". Para Animator menggunakan nisbah yang merakamkan kelajuan itu. Mereka berkata nisbah "frame" untuk saat adalah 24 kepada 1, dan selalunya ditulis sebagai 24:1. Animator juga mengukur "frame" dalam kaki dan juga di saat. Dalam kartun, setiap kaki filem mengandungi 16 "frame". Jadi nisbah "frame" untuk kaki adalah 16: 1.

Pengeluar filem Jackie Chan, Therese Trujillo meringkaskan secara matematik bahaawa, 'Artis perlu memahami 16 "frame" per kaki dan 24 "frame" per kedua. 'Sebagai contoh, katakan Trujillo ingin mereka 80 kaki filem. Dia perlu tahu berapa banyak saat filem itu akan diperlukan. Beliau mencadangkan kesepadanan antara dua dua nisbah setara itu dengan formula berikut:
16 "frame" / 1 kaki = x "frame" / 180 kaki

Dengan menyelesaikan bahagian ini, Trujillo mendapati bahawa 180 kaki filem mengandungi 2,880 "frame". Dia boleh menggunakan nombor tersebut, bersama-sama dengan nisbah "frame" untuk saat, untuk mengira berapa jumalah masa diperlukan:
24 "frame" / 1 saat = 2,880 frame / saat x

'Saya tidak begitu gemarkan matematik,' kata Pengarah menyelia Jackie Chan Jane Wu-Soriano  'Tetapi sekarang, sebagai seorang artis dan pengarah, saya berurusan dengan matematik setiap hari.'
Powered by Blogger.