Penggodam Yang Hebat dan Matematik

Kepakaran yang amat luarbiasa dalam bidang ICT bagi seseorang penggodam untuk menggodam sesebuah lama web. Awal pagi ini Laman web Malaysia Airlines (MAS) telah berjaya digodam oleh penggodam yang menggunakan nama "Cyber Caliphate" selain meminta para pengguna laman tersebut untuk "follow" mereka melalui akaun @UMG_Chris dan @UMGRobert.

Menurut MAS melalui Twitter rasminya (sumber), pengguna masih boleh menempah tiket secara online (alternatif) melalui laman web ini:https://bookings.malaysiaairlines.com/…/ApplicationStartAct… . Untuk proses "check-in", boleh dilakukan secara online sebagai langkah alternatif melalui laman web ini: https://fastcheck.sita.aero/cce-presentation…/entryUpdate.do . Kedua-dua laman web ini tidak diusik mahupun digodam kerana sekuriti HTTPS.


Penggodam Yang Hebat dan Matematik
Terdapat banyak cara untuk "menggodam" matematik antaranya ialah:






Banyak cara dan kaedah yang mudah untuk menjawab dan menyelesaikan masalah matematik.

Penggodam Yang Hebat
Penggodam (hacker) sememangnya selalunya menggunakan pelbagai cara contohnya Phishing, Brute Forcing, Keylogging atau Trojans Horse untuk menggodam sistem komputer dan laman web di seluruh dunia. Contonnya pada tahun lepas kita digemparkan oleh kisah pencerobohan mesin ATM yang melibatkan jumlah wang yang besar. Sumber menyatakan bahawa mereka menggunakan  virus yang dikenali Backdoor. Virus ini sangat mudah untuk menceroboh sistem keselamatan komputer ATM terutama jika "operating system" yang digunakan versi lama. Namun sepandai-pandai tupai melompat pasti akan jatuh juga kan..! Jangan godam - godam k.
Powered by Blogger.