Penggunaan Matematik dalam Pasaran Saham (ASB)

MATH2EVER
Siapa yang tidak kenal ASB. Amanah Saham Bumiputera yang disediakan khs oleh kerajaan untuk membantu rakyat malaysia khasnya bumiputera dalam bidang pelaburan. Tahun ini, 2014, Permodalan Nasional Berhad (PNB) mengumumkan pengagihan pendapatan sebanyak 7.5 sen seunit dan bonus 1.10 sen seunit bagi ASB untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2014.

Pemgumuman oleh Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid dan Ketua Eksekutif Kumpulan PNB, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman di Kuala Lumpur hari ini memberikan secara total 8.50sen seunit saham (dividen dan bonus) kepada semua pemegang unit ASB pada tahun 2014 ini.


Kebarangkalian dan Statistik
Penggunaan mathematics di pasaran bukanlah rahsia besar untuk diperkatakan pada hari ini. Ada begitu banyak perisian berasaskan matematik boleh didapati dengan mudah di internet hari ini. Dalam memudahkan para pelabur saham perisian seperti Meta Trader telah dibangunkan bagi membantu dan memudahkan para pelabur saham memahami secara asas.

Umum tahu bahawa pasaran saham adalah tentang kebarangkalian dan statistik, dan mengetahui bagaimana menggunakan matematik di pasaran saham boleh membantu mendapatkan keuntungan dan juga mengurangkan kerugian. Mengetahui bila titik "exit" dan titik "masuk" perlu diketahui bila ingin memasuki atau melabur dalam sesautu pasaran saham selain dari menjaga emosi kita sendiri sebagai pelabur. Op, sudah menjadi pelabur pula ini.
Pasaran Saham Amanah Saham Bumiputra
Ok, Sememangnya pasaran saham ini memerlukan pemahaman mengenai matematik kerana asas kepada pengiraan adalah ilmu matematik. Jangan lupa bagi pemegang amanah saham ASB tahun ini boleh dikemaskini pada 2 Januari 2015. Bolehlah digunakan untuk menampung perbelanjaan anak - anak di hujung awal tahun nanti. Mungkin juga untuk beli Ipad Air 2 untuk orang tersayang.

Saya akhiri post ini dengan rajah pulangan pelaburan setiap tahun dari tahun hingga tahun 2013 yang lalu. Turun sikit kan untuk tahun ni?#

math2ever
sumber : Awani
Powered by Blogger.