Guna Mathematik Untuk Membunuh Sel Kanser

Kanser yang berasal dari bahasa latin iaitu "crab"adalah satu penyakit apabila sel - sel yang abnormal tumbuh dengan tidak terkawal. Pelbagai jenis kanser yang biasa kit dengar contohnya kanser serviks, kanser prostat, kanser kolorektal, kanser payudara. Kes yang melibatkan salah kanser tersebut adalah melibat bekas Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat. Menurut anaknya Nik Abduh keadaan bapanya adalah kritikal, tidak sedarkan diri dan ia perlu berada dalam rawatan rapi. Beliau berkata demikian di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.

math2ever

Guna Mathematik Untuk Membunuh Sel Kanser 
Penemuan yang amat menajubkan daripada penyelidik Ottawa, Jepun. Beliau mereka satu model matematik yang boleh digunakan dalam usaha memerangi kanser. Teknik ini meramalkan bagaimana rawatan-rawatan yang berbeza dan pengubahsuaian genetik mungkin membolehkan virus pembunuh kanser, virus oncolytic untuk mengatasi pertahanan semula jadi sel-sel kanser yang digunakan untuk mencegah jangkitan virus. 

"Virus Oncolytic yang istimewa di mana mereka secara khusus mensasarkan sel-sel kanser," jelas Dr. Bell, seorang saintis kanan di Ottawa Hospital Research Institute dan profesor di University of Ottawa Fakulti Perubatan. "Malangnya, kanser adalah penyakit yang sangat rumit dan pelbagai, dan sesetengah virus bekerja dengan baik dalam keadaan tertentu dan tidak baik pada orang lain. Oleh itu, terdapat banyak usaha untuk cuba mengubah suai virus bagi mereka selamat, supaya mereka tidak mensasarkan tisu yang sihat dan lagi adalah lebih berkesan dalam menghapuskan sel-sel kanser. "

Dr. Bell dan Dr. Mads Kaern, penolong profesor di Universiti Ottawa Fakulti Perubatan dan Kanada Kerusi Penyelidikan di Universiti Ottawa Institut Biologi Sistem, mengetuai satu pasukan yang telah menggunakan model matematik untuk merangka strategi untuk membuat kanser sel indah sensitif kepada jangkitan virus - membunuh mereka tanpa menjejaskan sel yang sihat.

"Dengan menggunakan model matematik untuk meramalkan bagaimana pengubahsuaian virus sebenarnya akan memberi kesan kepada sel-sel kanser dan sel-sel normal, kita dapat mempercepatkan penyelidikan," kata Dr. Kaern. "Ia membolehkan kami untuk cepat mengenal pasti pendekatan yang paling baik untuk diuji di makmal, sesuatu yang biasanya  sangat mahal dan memakan masa kerana jumlah percubaan dan kesilapan."

"Apa yang luar biasa adalah bagaimana kita sebenarnya boleh meramalkan hasil eksperimen berdasarkan analisis pengiraan," kata Dr. Bell. "Kerja ini mewujudkan satu rangka kerja yang berguna untuk membangunkan jenis sama model matematik dalam memerangi kanser."
"Dari perspektif saya, itulah bahagian yang paling menarik," kata Dr. Kaern. "Perkara yang paling menarik ialah untuk mencabar pengetahuan sedia ada diwakili dalam model matematik dan cuba memahami mengapa model ini kadang-kadang gagal. Ia adalah satu peluang yang sangat menarik untuk menjadi sebahagian daripada ini, dan saya gembira bahawa usaha kita dalam melatih pelajar dalam sel pengiraan biologi telah menyebabkan  kemajuan yang ketara. "
Powered by Blogger.