Matematik Dalam Industri Minyak dan Gas

Dunia dikejutkan dengan meninggalnya Raja Arab Saudi pada hari Jumaat dan tahtanya telah digantikn oleh adiknya Salman menjadi raja. Keluarga diraja ini adalah antara pengeksport minyak utama di dunia selain beliau lahir di tempat kelahiran Islam, Arab Saudi. Menurut sumber, Raja Salman telah menamakan saudara tirinya Muqrin sebagai putera mahkota dan waris. 
Yang Teramat Mulia Salman bin Abdulaziz Al Saud dan semua ahli keluarga dan negara meratapi Penjaga Dua Masjid Suci Raja Abdullah bin Abdulaziz, yang meninggal dunia pada tepat 1:00 pagi ini,
Berita mengejutkan ini telah meyebabkan pasaran saham dan harga minyak mentah mengalami kenaikan sedkit. Menurut Bloomberg, "Kemangkatan Raja Abdullah akan meningkatkan ketidakpastian dan meningkatkan berita turun naik harga minyak dalam tempoh terdekat,' kata seorang penganalisis kewangan Neil Beveridge dalam satu temu bual telefon dengan Bloomberg.



Matematik Dalam Industri Minyak dan Gas
Tugas utama seorang jurutera petroleum adalah mencari sumber minyak mentah dunia dan apabila sumber-sumber ini ditemui, jurutera petroleum bekerja dengan ahli geologi dan pakar lain untuk memahami pembentukan geologi dan sifat-sifat batuan yang mengandungi takungan, menentukan kaedah penggerudian yang akan digunakan, dan memantau penggerudian dan pengeluaran operasi.

Jurutera biasanya memasukkan pekerjaan dengan ijazah Sarjana Muda dalam bidang matematik atau bidang kejuruteraan. Kebanyakkan program kejuruteraan melibatkan pengajian dalam bidang kejuruteraan, bersama-sama dengan kursus dalam bidang matematik.

Bila Matematik Diperlukan:
Kolej Algebra,
Geometri,
Trigonometri,
Kalkulus I dan II,
Linear Algebra,
Persamaan Pembezaan,
Statistik
Penambahbaikan dalam pemodelan matematik komputer, bahan dan penggunaan statistik, analisis kebarangkalian, dan teknologi baru seperti penggerudian mendatar dan peningkatan penerokaan minyak, telah secara drastik meningkatkan daya upaya jurutera petroleumdalam beberapa dekad kebelakangan ini.
Powered by Blogger.